Monday, July 29, 2013

Bubur Lambuk

Salam Ramadhan (30 Julai 2013)

Hari ini merupakan hari ke 21 umat islam berpuasa tinggal beberapa hari saja lagi kita akan menyambut hari lebaran...sini saya cuma nak share saja menu bagi berbuka puasa. 
Bubur Lambuk cara orang Pekan (ayah saya orang Pekan,Pahang) adalah salah satu juadah berbuka puasa yang paling saya suka makan...memang best n jarang jumpa di Pasar Ramadhan bubur yang rasanya sama dengan ayah saya masak (ayah memang pandai masak...mak pun sama)
so bila dah berumahtangga saya pasti akan memasaknya untuk family terutama anak2 memang suka makan bubur lambuk



Bahan-bahannya sangat mudah didapati

*Beras dalam 2 cawan
*Daging yang dipotong kecil2
*Bawang merah 6 biji  di mayang
*Bawang putih 4 ulas di mayang
*Halia 2 cm (potong memanjang)
*Isi ikan kembung bakar 4 ekor
*Udang segar dalam 10 ekor saiz sederhana
*Daun kunyit dan daun kadok di potong nipis2
*Pucuk paku merah - beli dekat Pekan Sehari Temerloh mmg banyak terutama bulan puasa ni
*Lada hitam n garam secukup rasa

Cara memasak:
Sangat senang rebus semua di atas dengan api sederhana then masukn daun kunyit,daun kadok n pucuk paku serta isi ikan bila beras dah kembang....

sangat mudah dan sedap so
Selamat Mencuba dan Selamat Menjalani Ibadah puasa




No comments:

Post a Comment